سیستم مدیریت محتوا

سیستم مدیریت محتوا

سیستم مدیریت محتوا 150 150 مدیر

سیستم مدیریت محتوا چیست؟

سیستم مدیریت محتوا یا CMS به انگلیسی (Content Management System) یک نرم‌افزار یا سیستم نرم‌افزاری است که اجازه می‌دهد تا محتوای وب را بدون نیاز به مهارت فنی عالی، با استفاده از یک رابط کاربری ساده، ایجاد، ویرایش، مدیریت، و منتشر کنید. این سیستم‌ها ابزارهای قدرتمندی برای اداره و نگهداری وبسایت‌ها و بلاگ‌ها هستند.

ویژگی‌های اصلی CMS شامل موارد زیر هستند:

  1. راحتی استفاده: رابط کاربری سیستم‌های مدیریت محتوا به‌گونه‌ای طراحی شده است که افراد غیرفنی نیز بتوانند به راحتی محتوای وب را ایجاد و مدیریت کنند.
  2. پویایی و انعطاف‌پذیری: CMS به وبسایت‌ها امکان می‌دهد تا به سرعت به تغییرات درخواستی کاربران و نیازهای بازار پاسخ دهند.
  3. مدیریت محتوا: امکان اضافه کردن، ویرایش و حذف محتوا به سادگی از طریق یک پنل مدیریت فراهم می‌شود.
  4. کنترل دسترسی: سطوح دسترسی مختلف برای کاربران مختلف به منظور حفظ امنیت و کنترل در دسترسی به اطلاعات.
  5. امکان گسترش و افزایش قابلیت‌ها: امکان استفاده از افزونه‌ها و قابلیت‌های اضافی برای افزایش کارایی و امکانات CMS.

برخی از معروف‌ترین CMS‌ها عبارتند از WordPress، Joomla، Drupal و Magento، که هرکدام با ویژگی‌ها و کاربردهای خاص خود معروف هستند.

اما حالا اجازه بدهید به سراغ تعریف ساده آن برویم؛ طراحی سایت کلا دو قسمت دارد؛ قسمت اول طراحی بخش اصلی یا هسته سایت، قسمت دوم هم طراحی ظاهر سایت. کدنویسان و برنامه نویسان بعد از اینکه ظاهر و هسته سایت شما را کدنویسی کردند، یک پنل دسترسی هم برای آن می‌سازند.

سیستم مدیریت محتوا چه قابلیت‌هایی به ما می‌دهد؟

طراحی ظاهر سایت

ظاهر وب سایت با زبان‌های نشانه‌گذاری به اسم HTML و CSS طراحی می‌شوند. در حالت عادی و زمانی که CMS سایت شما عمومی باشد مثل وردپرس، به کمک یک سری افزونه‌های دیگر به اسم صفحه‌ساز، اجازه ایجاد تغییرات در ظاهر را به شما می‌دهند. اغلب افزونه‌های صفحه‌ساز، حتی به شما این قابلیت را می‌دهند که با کم‌ترین تخصص و صرفا با کمک قابلیت کشیدن و رها کردن (Drag And Drop) ظاهر را تغییر بدهید.

ساخت صفحه جدید و تولید محتوا

قابلیت مهم بعدی که سیستم‌های مدیریت محتوا به ما می‌دهند، تولید محتوای متنی و ویرایش آن است؛ در واقع در CMSها شما می‌توانید با انتخاب یک دکمه مثل دکمه “افزودن نوشته” یک صفحه جدید برای خودتان باز کنید و آنجا به کمک ویرایشگر متنی، محتوای مورد نظرتان را بنویسید. همینطور بعد از نوشتن این محتوا، می‌توانید آدرس آن در سایت را هم مشخص کنید.

اضافه کردن محتوای چند رسانه‌ای

اصولا اغلب CMS ها ابزاری برای تولید محتوای چند رسانه‌ای مثل تصویر و صوت و ویدیو به مخاطبان نمی‌دهند،

می‌توانیم یک ویدیو را از سایتی مثل آپارات دانلود کنیم، در سایت خودمان آپلود کرده و قرار دهیم .

افزودن سطوح دسترسی مختلف

خیلی از کسب و کارهای اینترنتی نه با یک مدیر بلکه به کمک چند ادمین یا نقش کاربری، مدیریت می‌شوند

این امکان به کمک سیستم‌های مدیریت محتوا به سادگی قابل انجام است و هر کاربری با توجه به نقش خود، به بخش‌های خاصی از پنل مدیریت سایت دسترسی خواهد داشت؛

نصب افزونه‌های مختلف برای افزایش کارایی

یکی از مهم‌ترین قابلیت‌هایی که CMSها دارند، سازگاری با چند ده هزار افزونه مختلف است! در واقع هر سیستم مدیریت محتوایی تعداد زیادی افزونه دارد که به دست متخصصان آن CMS نوشته شده و به‌شکل رایگان یا غیر رایگان در سطح وب منتشر شده‌اند

تعامل ساده‌تر با مخاطبان وب‌سایت

یکی دیگر از قابلیت‌های CMS، مدیریت ارتباط ما با مخاطبان سایت است. در پایین‌ترین سطح، سیستم مدیریت محتوا به ما اجازه می‌دهد نظراتی که کاربران در سایت می‌گذارند را بررسی کرده، در صورت عدم وجود مشکل تایید کنیم و حتی آنها را پاسخ بدهیم

مدیریت ساده‌ی لینک‌ها در سایت

خوشبختانه ساخت لینک در سیستم مدیریت محتوا فقط نیاز به یکی دو کلیک دارد

با استفاده از این CMS می‌توانید بدون دانش برنامه‌نویسی از صفر تا صد یک سایت را راه‌اندازی کنید، همچنین بدون نیاز به تغییر کدهای برنامه‌نویسی شده سایت، به سایتتان محتوا اضافه کنید و محتوا را به‌راحتی آب خوردن مدیریت کنید.

از ویژگی‌‌­های CMSها می‌­توان به ویرایش راحت و سریع مطالب، ویرایش قدرتمند صفحه‌های سایت، دسته‌بندی مطالب، صرفه‌جویی در زمان، پشتیبانی مطمئن و سفارشی‌سازی اشاره کرد. از سیستم‌های مدیریت محتوای محبوب می‌‌­توان به WordPress, Joomla, Drupal اشاره کرد.

مزایای استفاده از سیستم مدیریت محتوا

  1. هزینه پایین یکی از ویژگی‌های عالی سیستم‌های مدیریت محتوا است. مثلا سیستم‌های مدیریت محتوا مانند وردپرس، جوملا، دروپال به‌صورت رایگان و اپن سورس (منبع باز) ارائه می‌شوند و تنها هزینه‌ی آن‌ها مربوط به افزونه‌ها یا پلاگین‌هایی است که برای اضافه شدن امکاناتی به سایت خود مجبور به خریداری آن‌ها هستید.
  2. راحتی استفاده از سیستم‌های مدیریت محتوا از دیگر مزایای آن است به‌طوری‌که شما بدون نیاز داشتن به مهارت کد نویسی به‌راحتی می‌توانید وب‌سایت خود را بروزرسانی کنید.
  3. سفارش سازی وب‌سایت از دیگر مزایای cmsها است که این قابلیت باعث می‌شود که حتی یک شخص بسیار مبتدی هم بتواند وب‌سایت خود را به‌دلخواه طراحی کند.
  4. صرفه‌جویی در هزینه و زمان به‌دلیل اینکه هزینه‌ای صرف برنامه‌نویسی و کد نویسی نمی‌شود.
  5. cmsها این امکان را به مدیران سایت خود می‌دهند که سطوح دسترسی کاربران را کنترل کنند و مدیریت محیط کاربری خود را به عهده داشته باشند.
  6. قابلیت انعطاف‌پذیری بسیار بالا

یکی از سیستم‌های مدیریت محتوایی که بسیار نزد کاربران محبوب است وردپرس می‌باشد. این سیستم مدیریت محتوا تمرکز خود را بر روی بر روی استانداردهای وب و زیبایی‌های ظاهری وب‌سایت و توسعه و تکامل وب‌سایت گذاشته است. یکی از کاربردهای مهم این سیستم مدیریت محتوا (cms) را می‌توان ساخت و راه‌اندازی انواع سایت‌ها دانست.

0 0 رای ها
امتیاز خود را ثبت نمایید
اشتراک در
اطلاع از
guest
این فیلد برای کاربران نمایش داده نمیشود
برای دیگران مخفی میماند
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

فعالیت‌های کاسپین صنعت در حوزه‌های طراحی CMS وبسایت و اپلیکیشن های تخصصی, بانکداری نوین، سیستم‌های مدیریت هوشمند و اینترنت اشیاء (BMS) ، ارتباطات و امنیت فنآوری اطلاعات و با اولویت ارائه خدمات مهندسی و بازرگانی حرفه ای می باشد.

فعالیت‌های کاسپین صنعت در حوزه‌های طراحی CMS وبسایت و اپلیکیشن های تخصصی, بانکداری نوین، سیستم‌های مدیریت هوشمند و اینترنت اشیاء (BMS) ، ارتباطات و امنیت فنآوری اطلاعات و با اولویت ارائه خدمات مهندسی و بازرگانی حرفه ای می باشد.

ما با حمایت از نمایندگان خود , بر این باوریم سودآوری تنها با گستردگی و همبستگی ممکن خواهد بود. ما با ایمان به همبستگی در جهت گسترش شبکه تجاری خود تلاش کرده و با  صداقت و اتحاد , ایجاد بستری مورد اعتماد و پرسود را تضمین می‌کنیم. در صورت تمایل به عضویت و پیوستن به شبکه تجاری کاسپین صنعت لطفا فرم نمایندگی را پر کنید.

تمامی حقوق محفوظ و متعلق به کاسپین صنعت می باشد.

نیاز به مشاوره دارید؟

نام و شماره تلفن خود را ثبت نمایید و منتظر تماس ما باشید:
  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.